Friss topikok

Facebook

Blogajánló:

Címkék

agresszió (1) ágy (1) ajándék (1) állat (2) altatás (1) alvás (5) Andy Warhol (1) Angelina Jolie (1) anya (24) anyák napja (1) anyaság (1) apa (12) autó (1) baba (16) babakocsi (1) babar (1) baleset (1) bántalmazás (1) Barack Obama (1) barát (1) BBC (1) beszéd (1) betegség (1) bikini (1) biztonság (6) blog (1) blogindító (1) bölcső (1) bölcsőde (1) Boyhood (1) család (4) császármetszés (1) csecsemő (1) Dave Young (1) daycare (1) demográfia (1) depresszió (1) dicséret (1) dilemma (1) Disney (2) divat (3) dizájn (1) egészség (8) Egyesült Államok (1) elalvás (1) életmentés (1) erdei iskola (1) erőszak (1) eszköz (1) étkezés (3) fagyi (1) fegyelmezés (1) feladat (1) félelem (1) féltés (1) felvételi (1) fenyítés (1) férfi (2) férj (1) film (1) fiú (1) foci (1) fotó (12) fotózás (1) függés (1) fulladás (1) gasztro (1) generáció (1) Guiness rekord (1) gyerek (92) gyerekek (1) gyerekmunka (1) gyereknevelés (1) gyerekszáj (1) gyermekjogok (1) gyűjtés (1) haj (1) halál (1) házasság (1) házimunka (1) hercegnő (1) hétköznap (1) hiszti (1) hobbi (1) hőség (1) humor (1) húsvét (1) időbeosztás (1) idős (1) időzavar (1) internet (5) iskola (8) iskolakezdés (1) játék (4) jelnyelv (1) jogok (1) kaland (1) kamasz (1) Karácsony (1) karácsony (1) karrier (1) Katalin hercegnő (1) késés (1) Kína (1) kisebb (1) kisebbek (2) kismama (1) költségek (1) kommunikáció (1) könyv (1) korcsolyázás (1) korhatár (1) középső (1) közlekedés (2) köznevelés (1) kreatív (2) különóra (1) kultúra (1) kutatás (2) kutya (3) Lackfi János (1) lakberendezés (1) lány (1) lelki (1) Lenore Skenazy (2) lista (1) lótusz szülés (1) maci (1) maszat (1) mellrák (1) menza (1) mese (2) mozgás (1) mozi (2) munka (5) művészet (2) múzeum (1) Nagy-Britannia (1) nagyobbak (1) nevelés (14) Norvégia (1) nosztalgia (1) Now I lay me down to sleep (1) nyár (3) nyaralás (1) oktatás (7) oltás (1) olvasás (3) önbizalom (1) öröklés (1) otthon (1) óvoda (2) pedagógia (1) pedálos (1) pizsama (1) pizza (1) placenta (1) pornó (1) pszichológia (1) pszichológus (1) repülő (1) retro (1) Save the Children (1) Steve Hanson (1) stressz (1) Svájc (1) számítógép (1) szín (1) színház (1) szoptatás (5) szülés (5) születés (2) születésnap (2) szülinap (1) szülő (8) szünet (1) tanács (2) tanácsadó (1) tanácsok (1) tankönyv (1) tanszer (1) tanulás (3) társasjáték (1) technológia (1) terápia (1) terhesség (3) természet (1) test (1) testvér (2) testvérek (2) tetoválás (1) tigrisanya (1) tipp (1) tippek (2) tojás (1) torta (1) továbbtanulás (1) trauma (2) újév (1) újszülött (1) UNICEF (1) ünnep (1) utazás (3) üzenet (1) vakáció (1) válás (1) vallomás (1) Varró Dániel (1) vélemény (2) vendégposzt (3) verés (2) videó (2) vízimentés (1) zaklatás (2) zene (1) Címkefelhő

29. május

Ha apa van GYES-en

Amerikában egyre erőteljesebb trend, legalábbis az NPR (vagyis a National Public Radio) szerint, hogy az apukák maradnak otthon a gyerekkel. Ez a legutóbbi adatok szerint az USA-ban is még csak 3.5%, de így is egy évtized alatt a duplájára nőtt. Magyarországon az arány mindössze 1 - 1.5% körül van.

apa_gyesen.jpg

Bár a fenti arányszámból például kimaradtak azok az apák, akik munkát is végeznek otthonról, de elsősorban ők vigyáznak a gyerekre.

Az egyik férfi beszámolója szerint sokszor megkapja azt a megjegyzést és tekintetet, hogy „jaj, de cuki az apuka vásárol a gyerekkel" – a „tekintők" pedig azt hiszik, hogy anya kapott egy kis szabadságot, hogy (például a tegnapi poszt tanulságaként), kikeveredjen egy kicsit a pelenkahalmok és a sírások, vigasztalások, etetések, altatások állandóan ismétlődő köréből. A helyzet azonban az, hogy apuka tölti „teljes munkaidejét" a gyermekkel.

A berendezkedés van, hogy abból adódik, hogy az apa elvesztette a munkáját, és így legalább a gyermekfelügyelet költségeit megspórolják, de vannak, akik tudatosan is így döntenek, főleg, ha a nő jobban keres (ez az USA-ban 28%). Persze nem egy anya írja, hogy ilyenkor ő érzi úgy, kimarad valamiből.

Úgy tűnik, a tendenciák abba az irányba mutatnak, hogy egyre több férfi szeretné aktívabban is kivenni részét a család körüli teendőkből, így például nagyobb probléma számukra is a munkahely és a magánélet összehangolása, és ezzel egy időben több nő mondja, hogy a gyerekek mellett karriert is szeretne építeni. A nemek helyzete ebből a szempontból is átalakulóban van, ha lassan is.

Azt kutatásokból lehet tudni, hogy Magyarországon még mindig nagyon erős a férfi dominancia, akár a vezető tisztségviselőket, cégvezetőket, akár a parlamenti képviselőket tekintjük. Azonban az egyetemet és főiskolát végzettek között már magasabb a nők száma. Ez alighanem előbb-utóbb a munkaerőpiacon is meg fog mutatkozni.

Abban is eléggé hátul kullogunk, hogy a magyar férfiak keveset segítenek a háztartás körüli teendőkben, 6 órával kevesebb időt töltenek ezekkel a teendőkkel, mint a nők. A gyerekek körül teendőkkel pedig 10 órával kevesebbet. Ugyanakkor a hozzáállás itt is átalakulóban van. Ha csak saját közvetlen környezetemet tekintem, azt látom, hogy az apukák többsége részt akar venni a gyerekek körüli teendőkben, fürdetésben, mesélésben, ha úgy alakul abban is, hogy elmenjenek a gyerekekért óvodába, iskolába. (Ez nyilván ésszerű munkamegosztás kérdése is.) Nem akarnak kimaradni.

Amerikában már olyan játszócsoport is van, amit kifejezetten a gyerekekkel otthon lévő apukáknak és csemetéknek szerveznek. A támogató hálózat ötletgazdája Mark Bildner öt éve van otthon a gyerekeivel. Mint  mondja, nem akart olyan apa lenni, aki sosem elérhető, így otthagyta egész embert igénylő állását a technológiai szektorban, és otthon maradt. Felesége pedig szépen halad előre a vállalati ranglétrán, sokat utazik, későig van bent, tehát a szerepek tulajdonképpen felcserélődtek. Az persze egy másik kérdés, hogy ez jó-e?

Hiszen akkor nem az történt, hogy mindkét fél számára jobban összehangolhatóvá váltak a munka és a család terhei, és ezzel egymás életét könnyítik meg, hanem a másik emberre helyeződött át. Én anyaként ezt nem szeretném, bár teljes mértékben az esélyegyenlőség és a női egyenjogúság mellett állok ki, mégis úgy gondolom, hogy nem jó, ha ennek az ára az, hogy akkor meg az anya marad ki a gyerek életéből.

Nálatok milyen a családi munkamegosztás?

Ha szeretnétek megosztani ti is történeteiteket vagy tapasztalataitokat, akár a többiekkel is, várjuk a leveleket az anyamamablog@gmail.com-ra, vagy megtaláltok minket a Facebookon is.

{AnyaMama}

25 komment

munka család apa

A bejegyzés trackback címe:

https://anyamama.blog.hu/api/trackback/id/tr945331736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Altezza 2013.05.29. 18:06:36

Két évig voltam GYES-en/GYED-en. Semmi furcsát nem találtam benne, sőt, minden pillanatát élveztem.
Csak ajánlani tudom.

zsírmalac 2013.05.29. 18:24:46

Szerintem az az ideális, ha osztozhatnak rajta. Így egyik szülő sem esik ki sokáig a munkaerő-piacról, viszont a gyerek érzelmi közelség iránti igénye is kielégíttetik.
Lesz majd ellenvélemény hogy az ilyen apa papucs, meg buzi, meg a gyereknek az anyja kell és punktum, de kérdem én: vajon tényleg olyan boldog és kiegyensúlyozott a magyar ember ettől?

Wolfgang von Kugel 2013.05.29. 18:44:14

Zsírmalac, szerintem is így van. Jobb ez mindkét oldalról: Egyik oldalról a 3-5 év túl sok az ingerszegény környezetből. Jobb ezt megosztani. Szerintem a legtöbben ismerjük a játszótéri anyukák beszűkült világát. Másik oldalról szerintem sok férfi van, aki az alapok hiánya miatt nem tud beszélgetni a már nagyobb gyerekével. Saját tapasztalatom alapján mindezzel együtt aki egy ilyenbe belekerül, sok jóra a külvilág részéről ne számítson... Főleg a nők részéről.

decoati 2013.05.29. 18:58:27

Családi munkamegosztás hömmm... na most akkor kiszámoltam, a gyerek családban töltött idejének (tehát nem alszik, és nincs oviban) 35%-ában vagyunk vele mindketten, 60%-ában csak én, és a maradék 5 (igen)%-ában csak az anyja, köszönhetően a csodálatos regionális gazdasági viszonyoknak (mindketten dolgozunk, csak míg én gyak. helyben és emberi körülmények között, addig az anyja ingázik, és embertelen körülmények között). A munkamegosztást EZ fogja meghatározni, tehát a hármasban töltött időt úgy intézzük hogy szinte teljes mértékben az anyja nyakán lóghasson a gyerek, és még így is érezhetően túl sokat vagyok a gyerekkel kettesben. Imígyen módosítja az elméletet a gyakorlat. Sajnos.

bungics (törölt) 2013.05.29. 19:45:08

@Mi a Mano: De az ugye önirónia, hogy férfi létedre pasinak hívod magad? :)

hokispók 2013.05.29. 20:26:26

A háztartásbeli, GYES-es apukákat a legdegeneráltabb társadalmak (angolszász és skandináv országok) termelték ki. A magam részéről tényleg csak a rendkívüli esetekben tartom indokoltnak, hogy az apa maradjon otthon a gyerekkel. Ilyen az, ha pl. amúgy is otthonról dolgozik, ha munkanélküli (az anya pedig nem az), ha a gyerek anyja meghalt/lelépett/börtönben/zárt osztályon van.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2013.05.29. 20:36:49

@Brother Hate: otthonról dolgozik és közben vigyáz a gyerekre?
lol
Látszik, hogy nem töltöttél huzamosabb időt kicsi gyerekkel...

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.05.29. 20:40:46

@kolbászoszsömle:
Bár még csak most jön a gyerek, de ezen én is felröhögtem.
Nálam készül(get) a külön dolgozószoba, ahová be tudok vackolódni, ajtót magamra zárni, mert barátoknál láttam épp eleget, hogy képtelenség a gyerekek mellett otthon a munkavégézs.

jcs 2013.05.29. 20:47:01

@Brother Hate: skandináv és angolszász országok, mint degenerált országok??? Hiába, nem lehet minden olyan ország olyan fejlett, mint kishazánk!

@kolbászoszsömle: @Kőmíves Kelemen: én dolgoztam itthonról kisgyerek mellett, és a következővel is tervezek, ha lesz itthoni munka, amit nagyon remélek. Simén belefért...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2013.05.29. 20:54:25

Két éves korától három éves koráig én vigyáztam a gyerekre.
Aztán elment óvodába.
Amíg velem volt, megtanulta a betűket (összeolvasni nem, mert ahhoz még nem volt elég fejlett az agya), teljesen szobatiszta lett és megtanult sétálni eleinte egy-két, később három négy kilométert.
Biciklizni meg nem.
Közben elmeséltem neki az autótípusokat, hajtásláncokat, meséltem az emlősszerű őshüllőkről, dinoszauruszokról, ősemlősökről, a felhőtípusokról, arról, hogy miért esik az eső, miért költözik a gólya (hogy ne a Bartos Erikaféle hülyeség legyen a fejében -ki is tiltottam a házból a fent nevezett hölgy debilségeit a magassarkú cipőivel együtt), Weöres Sándor verseket tanultunk, fosszíliákat kerestünk az elhagyott kőbányában, stb.
Az irodalomelméleti fejtegetéseimre nem volt vevő. :(

Életem talán legnehezebb, legunalmasabb, egyben legszebb és legfárasztóbb része volt, főleg, hogy a fiam alvásszükséglete kevéssel múlja csak felül az enyémet -magyarul ő akkor napi hét-nyolc órát aludt és mára ez csökkent kb. fél órával. Nem, nincs neurológiai problémája, ilyen fajta.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.05.29. 20:54:50

@jcs:
Munkakörfüggő szerintem.

Nekem épitészként nem igazán fér bele, hogy 10 percenként kiessek a ritmusból, főleg mikor tervvéglegesités van, és a hülye előirások miatt ezer biszbasz kis szöveget rá kell irni a tervlapokra.
Nem beszélve arról, hogy szinte naponta járok ki épitkezésekre random időpontokban.
Vagy ha társtervezőkkel, ügyfelekkel egyeztetek, akkor is jobb a "nyugalom".

Szóval szépen hangzik az itthoni munka, de az én munkakörömben csak félig az.
Mondjuk egy informatikust vagy könyvelőt is megkérdeznék erről, mert szerintem ott is kell a folyamatos koncentráció.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.05.29. 20:56:45

@kolbászoszsömle:
Apám alvásigénye világéletében 3-4 óra volt, én nagyon sokáig birom 4-5 órákkal minden gond nélkül.
Remélem a gyerekünk inkább az anyja rendes alvásidejét örökli :D

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2013.05.29. 21:06:14

@Kőmíves Kelemen:
Szegény nagyapád!

Én sem alszom többet, de előtte megszoktam, hogy egyedül vagyok napi 10-12 órát és a hülyén nézést a cigit meg a kávét konvertálom valami olyanná amiért fizetnek, a szociális szükségleteimet meg a trollkodással fedezem. :D

jcs 2013.05.29. 21:24:57

@Kőmíves Kelemen: Hát ha naponta kell egyeztetésekre, építkezésekre járnod, az nem otthoni munka...

@kolbászoszsömle: Sosem volt ebből gond. Aludt egy csomót, és tudott egyedül is ellenni, ha épp dolgoztam. Persze azért volt sok közös idő is.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.05.29. 21:29:37

@jcs:
Érdekes elképzeléseid vannak akkor az otthoni munkáról...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2013.05.29. 21:38:02

@jcs: Lehet, hogy van, akinek szerencséje van!
Az öcsém gyereke mondjuk napi 16-18 órát aludt egy éves koráig és most is alszik 14-et.
Ez lutri, amire nem lehet építeni.

Vagy nevelés.
Be kell törni, mondta az egyik segítőkész református, ha megtanulja, hogy úgyis le van szarva a feje, akkor biztos el lesz egyedül, amíg dolga van a szüleinek.
A nevelésre persze lehet építeni, csak a fenti módszer és a gyermekbántalmazás között nincs különbség.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2013.05.29. 22:04:14

@jcs: Nagyon kíváncsi lennék, hogy mi az az otthoni munka, amit el lehet végezni úgy, hogy közben egyik szemed a gyereken!
Dolgoztam otthon, de igazából nekem nem volt időm még szendvicset sem gyártani és az automata kávéfőző is áldás volt.

Szóval regényt írni, főleg határidőre, vagy programozni tutira nem lehet úgy, hogy közben valaki folyton jön, hogy apaapaapaapa, nézd milyen szép béka alakú fika jött az orromból, vagy épp valami halálos veszély fenyegeti mert megtámadta a plüssleptictidium és közben beszorult a feje a gyereknek a vécédeszkába.

.

jcs 2013.05.29. 22:08:17

@Kőmíves Kelemen: Otthoni munka az, amit az ember elvégez otthonról.

@kolbászoszsömle: Nem hiszek ilyen téren a szerencsében. Elhatározás kérdése és igen, nevelésé.

Tanulmányokat írtam. Kutatás neten, szövegírás, számítások Excelben Tudtam koncentrálni.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.05.29. 22:20:12

@jcs:
Már ne haragudj, de hülyeséget irtál.

Otthoni munka az, hogy nem kell naponta munkahelyre bejárnod.
Tipikusan ilyen egy vállalkozó élete, ha nincs pénze vagy nem akar külön irodát, hanem otthon van kialakitva erre egy szoba/zug.
Az, hogy közben el kell mászkálni egyeztetni ügyfelekhez, vagy elvinni a kész munkát, szervesen hozzátartozik a dologhoz.

Te kevered az otthoni munkát és a távmunkát.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2013.05.29. 22:26:57

@jcs: Hogy' csinálod a nevelést?

Kérdez valamit és nem válaszolsz?
Mutatni akar valamit és nem nézed meg?
Rázárod az ajtót?
Elhatározod, hogy most nincs gyerek, mert munka van?

Vagy hogyan?
Nekem nem volt időm a gyerek mellett semmire! Egyszerűen lefoglalta minden verbális kapacitásomat és megkövetelte az abszolút figyelmet az idő alatt, amit kettesben töltöttem vele.
Iszonyú fárasztó volt.
Még séta közben is folyamatosan nyomta a magáét, vizsgáztatott, hogy figyelek-e és vizsgáztatta magát, hogy tudja-e a dolgokat.

zellerlevél 2013.05.29. 23:24:57

@Brother Hate:

Én nem fogalmaznék ennyire sarkosan, de a lényeget illetően egyetértek.

Mondjuk nálunk elég problémás lett volna a sokáig szoptatott gyerekeket másra hagynom, de ha nem szoptak volna, akkor sem lett ez volna cél.

Miért jó az, ha egy kisgyerekre az apja vigyáz? Kinek jó? A gyereknek? A férjnek? A nőnek? A családnak? Ritka esetekben igen. De a családok többségében nem ez a helyzet. Az egyes országokban való próbálkozás a kötelezővé tételre meg egyesen riasztó...

Spambella 2013.05.29. 23:45:08

@Brother Hate: Az elég indok, hogy anya kétszer annyit keres, és a kisebb fizetést bukja a család?

zellerlevél 2013.05.30. 20:38:54

@Spambella:

Van, akinek igen.

De mondjuk az már majdnem mindenkinek elég, ha az apának esélye sincs munkahelyre, az anyának viszont biztos állása van.

De ne higgyük, ez ez a cél, és ez az ideális. Egyáltalán nem az.
{AnyaMama}
süti beállítások módosítása