Friss topikok

Facebook

Blogajánló:

Címkék

agresszió (1) ágy (1) ajándék (1) állat (2) altatás (1) alvás (5) Andy Warhol (1) Angelina Jolie (1) anya (24) anyák napja (1) anyaság (1) apa (12) autó (1) baba (16) babakocsi (1) babar (1) baleset (1) bántalmazás (1) Barack Obama (1) barát (1) BBC (1) beszéd (1) betegség (1) bikini (1) biztonság (6) blog (1) blogindító (1) bölcső (1) bölcsőde (1) Boyhood (1) család (4) császármetszés (1) csecsemő (1) Dave Young (1) daycare (1) demográfia (1) depresszió (1) dicséret (1) dilemma (1) Disney (2) divat (3) dizájn (1) egészség (8) Egyesült Államok (1) elalvás (1) életmentés (1) erdei iskola (1) erőszak (1) eszköz (1) étkezés (3) fagyi (1) fegyelmezés (1) feladat (1) félelem (1) féltés (1) felvételi (1) fenyítés (1) férfi (2) férj (1) film (1) fiú (1) foci (1) fotó (12) fotózás (1) függés (1) fulladás (1) gasztro (1) generáció (1) Guiness rekord (1) gyerek (92) gyerekek (1) gyerekmunka (1) gyereknevelés (1) gyerekszáj (1) gyermekjogok (1) gyűjtés (1) haj (1) halál (1) házasság (1) házimunka (1) hercegnő (1) hétköznap (1) hiszti (1) hobbi (1) hőség (1) humor (1) húsvét (1) időbeosztás (1) idős (1) időzavar (1) internet (5) iskola (8) iskolakezdés (1) játék (4) jelnyelv (1) jogok (1) kaland (1) kamasz (1) Karácsony (1) karácsony (1) karrier (1) Katalin hercegnő (1) késés (1) Kína (1) kisebb (1) kisebbek (2) kismama (1) költségek (1) kommunikáció (1) könyv (1) korcsolyázás (1) korhatár (1) középső (1) közlekedés (2) köznevelés (1) kreatív (2) különóra (1) kultúra (1) kutatás (2) kutya (3) Lackfi János (1) lakberendezés (1) lány (1) lelki (1) Lenore Skenazy (2) lista (1) lótusz szülés (1) maci (1) maszat (1) mellrák (1) menza (1) mese (2) mozgás (1) mozi (2) munka (5) művészet (2) múzeum (1) Nagy-Britannia (1) nagyobbak (1) nevelés (14) Norvégia (1) nosztalgia (1) Now I lay me down to sleep (1) nyár (3) nyaralás (1) oktatás (7) oltás (1) olvasás (3) önbizalom (1) öröklés (1) otthon (1) óvoda (2) pedagógia (1) pedálos (1) pizsama (1) pizza (1) placenta (1) pornó (1) pszichológia (1) pszichológus (1) repülő (1) retro (1) Save the Children (1) Steve Hanson (1) stressz (1) Svájc (1) számítógép (1) szín (1) színház (1) szoptatás (5) szülés (5) születés (2) születésnap (2) szülinap (1) szülő (8) szünet (1) tanács (2) tanácsadó (1) tanácsok (1) tankönyv (1) tanszer (1) tanulás (3) társasjáték (1) technológia (1) terápia (1) terhesség (3) természet (1) test (1) testvér (2) testvérek (2) tetoválás (1) tigrisanya (1) tipp (1) tippek (2) tojás (1) torta (1) továbbtanulás (1) trauma (2) újév (1) újszülött (1) UNICEF (1) ünnep (1) utazás (3) üzenet (1) vakáció (1) válás (1) vallomás (1) Varró Dániel (1) vélemény (2) vendégposzt (3) verés (2) videó (2) vízimentés (1) zaklatás (2) zene (1) Címkefelhő

01. május

Menzareform

Ha minden igaz, januártól már rendelet szabályozza, hogy mit és mennyit kell tartalmaznia a gyerekek bölcsődei, óvodai, iskolai menzájának. Az OÉTI (Országos Élelemzés- és Táplálkozástudományi Intézet) és a tisztifőorvos már eddig is ajánlott, kérdés, hogy azt figyelembe vették-e, hiszen nem volt kötelező.

menza.jpg

Nekünk szülőknek, és a gyerekeknek alighanem úgy tűnt, hogy inkább nem. Már sokszor gondolkodtam azon, vajon milyen erő kellene ahhoz, hogy az önkormányzatnál el lehessen érni, hogy ne az szállítsa az iskolába az ennivalót, aki szállítja. Annyira szorgalmas még nem voltam, hogy ebben az ügyben lépéseket is tegyek, bár nem hiszem, hogy túl nagy eredményt értem volna el, mert a közétkeztetők bizony komoly lobbierőt képviselnek.

Tudom, persze a mantra mindig az, hogy nagyon kevés a fejpénz, amiből csoda, hogy azt és annyit is ki lehet hozni, amit és amennyit. Valóban, felháborító, hogy ennyi a fejpénz, de talán az sem éppen előrevivő, hogy mindig a legolcsóbb ajánlat nyer, mert ebben az esetben egyáltalán nem biztos, hogy az a legjobb. Itt megint a pénzhez jutottunk vissza, mert az önkormányzatoknak sincs pénze, hogy ezt az összeget megemeljék. Marad tehát, hogy esznek a gyerekek azt, ami jut. De mi lesz most, hogy bizonyos dolgokat például négy egység gyümölcsöt, zöldséget be kell majd tartani? Az hogy fog beleférni a keretbe?

De szakadjunk le erről a témáról egy pillanatra, és maradjunk szimplán a gyerekek véleményénél. A levest legalábbis az enyémek sokszor azért nem eszik meg, mert mindegyik egyformán néz ki, ugyanúgy összeszáradt zöldségkockák vannak bennük, a húsleves húst pedig még csak köszönőviszonyban sem tartalmaz. Pedig amúgy szeretik a levest. Legjobb a bölcsődében volt, mert ott még helyben főztek, és nem hozták az ételt, és bár nyilván ott sem jutott több egy főre, számszakilag, mégis ízletesebb ételeket hoztak ki a konyhás nénik a rendelkezésre álló keretből.

A másik, hogy például ugyanannyi jár egy három és egy hétéves gyereknek adagban. Még az a szerencse, hogy vannak jobban és kevésbé jól evő gyerekek, meg persze mindig van nem lemondott hiányzó, és azt az ételt az óvónénik szét tudják osztani az éhenkórászok és a repetázók között. A suliból, legalábbis a gyerekektől az jött vissza, hogy ők annyi kanál ételt kapnak, ahányadikosok, ezt több független forrás nem erősítette meg, de alighanem valami oka van, ha ezt mondják.

Persze a gyerekek sok esetben válogatnak is, és nem eszik meg azt, ami nem a fogukra való, de talán több eséllyel indulnának az étkeztetők, ha legalább egy kicsit az igényekhez is próbálnának alkalmazkodni. Soha nem hallottam még, hogy felmérték volna, hogy a gyerekeknek mi a véleményük, de lehet, hogy csak én vagyok tájékozatlan. Meg az is nyilvánvaló, hogy nem lehet csak tésztát, pizzát, paradicsom levest, édes süteményt adni, ahogy azt sok gyerek szeretné, de azért talán itt is lehetne találni egy egyensúlyt.

Hogy miből mennyiszer kellene a tervezet szerint kapniuk: „Így például az egész napos étkeztetésben részt vevőknek, beleértve a kórházi betegeket is, tíz napra vonatkozóan legalább hatszor kellene húst, egyszer halat, tízszer teljes kiőrlésű gabona alapú élelmiszereket, és minimum kétszer olajos magvakat kapniuk." (forrás: Világgazdaság Online) Halról és olajos magvakról még sosem hallottam például az étrendjükben. Ellenben a zsíros kenyér viszonylag gyakran szerepel az étlapon, azt már messziről lehet tudni a hagymaszagról, amikor megy az ember a gyerekekért, és amiről persze tudjuk, hogy nagyon egészséges, mármint a hagyma.

Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy én a fiam első iskolás éve kivételével, már csak ebédet fizetek be, mert a tízórait és az uzsonnát úgysem eszik meg, azt inkább csomagolok, hogy legalább egy kis esély legyen arra, hogy elfogy. Már nem egy kezdeményezés volt külföldön és itthon is a menza megreformálására, jó lenne, ha egyszer már valaki vagy valami végre sikerrel járna.

Abból is látszik, hogy ez a kérdés nem csak Magyarországon probléma, hogy nagyon hamar világhírnévre tett szert az akkor kilenc éves brit kislány, aki lefényképezte és közzétette, hogy mit is esznek a suliban, meg is akarták tiltani neki, de a blog azóta is aktív és a világ minden tájáról küldtek már rá képeket a diákok. 

Ha szeretnétek megosztani ti is történeteiteket vagy tapasztalataitokat, akár a többiekkel is, várjuk a leveleket az anyamamablog@gmail.com-ra, vagy megtaláltok minket a Facebookon is.

{AnyaMama}

55 komment

gasztro egészség menza

A bejegyzés trackback címe:

https://anyamama.blog.hu/api/trackback/id/tr675258838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sullyedohajo 2013.05.02. 00:41:00

A kenyer es a zsir is egeszseges, ha lemozogja a gyerek...Ja es nem az iskolai menzakajatol lesz valaki kover, 50 evesen infarktusos, stb.Tul jol elunk, hogy ilyen nagy problema lett az utobbi evekben a menzakaja, bar ez lenne a legfontosabb kerdes az orszagban...

Pistának jó lesz 2013.05.02. 01:02:17

@sullyedohajo: nem, a menzakajától nem lesz senki se túlsúlyos. leginkább azért, mert meg se eszik azt a szemetet, és ez a gond.

Kemencés Szittya Buci 2013.05.02. 01:25:01

Nem tudom, hogy most milyen a kaja a menzán, de amikor én általánosba jártam '95-től, akkor még nagyon fini volt. Jó kis főtt marhahús meggyszósszal és krumplival, rántott husi, borsófőzelék, krumplifőzelék, finomfőzelék, sóska... és persze a spenót, pfejj. Szép idők voltak. A maiaké nem ilyen?
Nézegetem ezt a blogot, amit belinkelt a posztoló... hát amiket itt jónak mondanak... tuti a konyhás nénire borítottam volna, ha ilyet nyom a kezembe. :) Nyers brokkoli egy kis paradicsommal...
Az mondjuk egy másik kérdés, hogy tesiórát sosem lógtunk el, és a szünetekben is rohantunk focizni az udvarra.

Bretschneider detektív 2013.05.02. 05:52:58

Ha jól értem, az a baj, hogy nem csak ehetetlen, de kevés is?

ccvv 2013.05.02. 07:31:44

@Bretschneider detektív: és néhány helyen büdös is. Ez sajnos nem vicc.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.05.02. 07:54:51

hát másik menzáról kell rendelni, több pénzért, és akkor az fog odaszállítani

így működik a piacgazdaság ^^

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.05.02. 08:07:13

lehet helyben főzni, a kedves anyukák összedobják a pénzt, hogy a fejpénz legyen 6-700 forint, plusz a szakácsra, a két konyhai kisegítőre meg a rezsire. Egy ebéd így kb. 1000-1200 forintra kijön a szülőnek. Nah, ennyiért pont ugyanolyan jót fog tudni készíteni az iskolai konyha, mint egy bármilyen vendéglő.

250130 2013.05.02. 08:18:40

@Kemencés Szittya Buci: én se mostanában jártam általánosba, de ezek közül (a rántott húson kívül) egyikből se bírtam 2 kanállal többet enni :). Kb. 10 év kellett ahhoz, hogy a menzai borzalmak után újra megegyem a főzelékeket és a leveseket. A meggyszószos főtt hús, a sóska és a finomfőzelék kitalálóját pedig örök kárhozatra ítélném.
A tízórai és az uzsonna viszont nem volt rossz szerencsére. (Bár lehet csak azért, mert már akkor se bírtam reggelizni, illetve az ebédtől nem mindig laktam jól :))

DFK 2013.05.02. 08:32:10

A gyakorlatilag mindenevő fiam is panaszkodik a menzára: a leves zsíros, a hússzelet száraz.

safranek 2013.05.02. 09:49:11

Nálunk sajnos az történt, hogy a konyhás cég összehívta a gyerekeket egy beszélgetésre. Itt elmondhatták a kajáról a véleményüket. Az eredmény az lett, hogy élből mindent visszautasítottak vagy nevetségessé tették a gyerekek véleményeit.
Egy gyerek nyílván nem tud felnőttekkel szemben érvelni. A véleményeik és az ahogy előadják természetesen "gyerekes".
Az egész dolog vége az lett, hogy "nincs is itt semmi probléma, csak ilyenek a gyerekek".
Nem tudom, hogy engedhette ezt az iskola.

CernaGeza 2013.05.02. 10:25:42

Én menzás voltam 8 évig anno, és emlékeim szerint mindent megettünk, inkább csak kevés volt. Én a csokiöntetes piskótát utáltam, de azon kívül mindegy volt, mi a kaja. A mai gyerekek kicsit máshogy vannak "bedrótozva".
A lányom jelenleg ovis, és mindent megeszik bent.. Otthon meg finnyázik.

CernaGeza 2013.05.02. 10:26:59

(kiváncsi vagyok, mit szólnának a gyerekek ma egy mesesajthoz, ha ez mond valakinek valamit)

Terézágyú 2013.05.02. 10:31:30

Az a gond, hogy ha valamelyik ovodában jelentkezik egy vidéki bácsika, hogy itt van egy kosár cseresnye, olcsón/ingyen adom, mert nekem otthon van három fa és tele van gyümölccsel - azt se lehet csak úgy elfogadni.

Ugyanez áll akkor is, ha mondjuk zöldséget akarna felajánlani valaki...

2013.05.02. 10:34:37

Én mikor még a '90-es években menzás voltam, a tojáslevest, a rizskókot és a káposztafőzeléket (vagy paradicsomos káposzta) nagyon rühelltem. Ezek heti rendszerességgel előfordultak.

De a grízes tészta hitlerszalonnával olyan jó volt, melyhez egy házi lekvár sem ér fel. Nem érdekel a gasztrosznobok véleménye, ez van.
Az én időmben havi egy-két alkalommal biztosan volt hal, persze akkor még a hekk is megfizethető volt.
A mákos tészta nem volt elrontható, utoljára általános menzáján ettem meg, az is hiányzik.
A borsófőzelék mindig lebenyegeket tartalmazott, ezért nem szerettem, a krumplifőzelék azonban jó volt, finom fasírttal.
A rizs és rántott hús szintén a kedvencünk volt, de a marhahúst (adnak ma még egyáltalán méregdrága marhát?) heti egyszer ettük, nem tetszett az, hogy mindig leöntik gyümölccsel, szerencsére lehetett anélkül kérni.

S mindig volt alma, piskóta (vanília, vagy csokoládésodóval, esetleg anélkül), ISKOLATEJ, almás rétes...stb.

Bizonyára sokat csökkent a menza színvonala. Ekkor 2500-3000ft körül volt a havi menzapénz, na ez inflációval és költségnövekedéssel számolva ma már a tízezret verdesheti.

Mint egy hozzászóló írta, ezt követően jött a foci, a testmozgás, nem a számítógéplaborba vetettük be magunkat, mint a maiak... Nem is volt 2 elhízott gyereknél több a 21 fős osztályban. (dzsipsziből is csak 1)

S hamar eljött az uzsonna ideje.
Addig ábrándozok a délutáni briósról és a mini kiszereléses dzsemről, amit adtak hozzá.

tmm 2013.05.02. 10:53:12

Megnemnevezett óvodában óvónéni megemlítette, hogy túrórudi lesz ebédre. Magyrázatot is kaptunk: "Szülők panaszkodtak, hogy nem elég változatos az ebéd, ezért most kísérletileg rendeltünk egy-egy rudit is, reméljük, megérkezik." Bennem a következő kérdések merültek fel: (a mintegy természetes módon torkomba toluló bémeg után):
- ezt jelenti a változatosság? Mintha a mekiben fantát kérnél kóla helyett.
- Pénz van, csak ki kéne találni, mit egyenek? Ebben tudunk segíteni.
- Megrendeljük, kifizetjük, és lehet, hogy meg sem érkezik???

Szerintem itt alapvető gondok vannak, és nem csak a pénzhiány.

tmm 2013.05.02. 10:57:59

"régi idők"-höz képest több dolog is megváltozott. Az én gyerekkoromban a menza arra kellett, hogy kibírjam valamivel hazáig, és otthon ettem rendes főtt házi kosztot, kertben termett zöldségekkel, háztáji csirkével, stb. Ma arra kell a menza, hogy szinte a teljes táplálkozást kiváltsa. Ha otthon is kell enni, akkor az otthoni étel is sok helyen pizza, sültkumpli, hamburger, stb. nem sokkal különb, mint a menzai, legfeljebb szívesebben eszik a gyerekek, cserébe jobban hizlal.

polly graph 2013.05.02. 11:26:35

@tmm: egyetértek. Nem csak a menzára kellene mutogatni, a szülőknek a maguk háza táján is körül kellene nézni.

Ritkán járok plázába, pláne nem hétvégén, de múltkor mozizni voltunk. Az ételudvar déltájban zsúfolásig volt családokkal, falták a gyorskaját, pedig hétvégén lenne más megoldás, nem lehet munkahelyre, iskolai elfoglaltságra hivatkozni.

Betértem az egyik drogériába is, ott egy fiatal nő nagy bőszen pakolta a hipó mellé a bevásárlókocsijába az akciós bébiételeket. Pedig olyan egyszerű lenne főzni egy kis adag babakaját az évekig elálló konzervkaja helyett.

Vannak gyedes ismerőseim, nem is egy, akik egy gyerek mellett sem főznek. Maguknak rendelnek, a gyereknek bébiételt vesznek.

A menza legfeljebb áthidaló kényszermegoldás, már az én gyerekkoromban is az volt. Felesleges tőle bármilyen minőséget várni.

vackorazelsőbében 2013.05.02. 11:34:59

Én csak egy dolgot nem értek, miért nem a szülők fizetik a gyerek ebédjét, miért az önkormányzat? A szülők ebédjét is kifizeti valaki? Nálunk a városban 700-800 forint körül van egy tisztességes menü, sokan járnak a munkahelyekről az ilyen menüs helyekre, egyre több van belőlük, tessék befizetni, és abból már a nagyobbétkű gyerekek is vígan jóllakhatnak.

Igényes 2013.05.02. 11:48:22

Adj enni otthon a gyerekednek. Csomagolsz neki négy szalámis zsemlét, nem létezik hogy azzal ne húzza ki, amíg hazaér.
Régebben a normális családoknál úgy volt, hogy befizették a menzát, hátha mégis megkíván valamit a gyerek, de nem várták el, hogy azon éljen. Undorító volt, mocskos, büdös, izzadó 150 kilós konyhásnénik, nem rendesen elmosogatott dolgok.... fene se várta el a kölykétől, hogy azt egye. Nem hinném, hogy sokat javult a helyzet.

Macropus Rufus 2013.05.02. 11:58:16

sztem a mai srácok meg a régi srácok nem azonos súlycsoport. A régiek azt ették amit kaptak (én a 70-es évek vége felé kezdtem az ovit...) A mostaniak kicsit válogatósabbak mint a régiek.
Viszont egy üzemi kajáldna nem anyu konyhája, több ezer emberre kell főzni, nem lehet mindekinek az ízlését betartani.
Na zákson száraz a hús. Akkor mi van? Van x darab foga az embernek azért, hogy megrágja. (nálunk anno az oviban a kenyér héjával volt a gond, mert az kemény... erre való a fog)

Az én koromban az aktuális rossz a spenót/sóska/tökfőzelék hármas volt.
(ja: meg a halkrémes kenyér... Áááá utálom a halat a mai napig)
A favorit meg a tejbegríz. A többi az elmegy kategória volt. A menzén 10 különböző kaja volt. Ezek 10 nap váltották egymást (2 hét) aztán kezdődött elölről. Ez ment.

Igényes 2013.05.02. 12:01:30

@vackorazelsőbében: Mert a beszállónak is élni kell valamiből, meg az önkormányzatos illetékesevtásnak is, akit a beszállító megken. A gyereknek meg mindegy, az úgyis megnő. Ha azon kell neki felnőni, amit a menzán kap, úgysem lesz nagy élete...

Gyerek esetében különben nem hiszem, hogy jó ötlet a menüzés, mert akkor ugye már veszünk hozzá üccsit meg csokit, meg még ezt-azt, és hamar 2000 lesz abból a 7-800-ból. Az 60 ezer csak a gyerek iskolaidős kajájára, és különben hogy szaladna ki a gyerek az iskolából menüzni? Minket nem nagyon engedtek ki. Mondjuk megoldottuk, de az már kérdés volt.

vackorazelsőbében 2013.05.02. 12:06:33

@Igényes: nem úgy gondoltam, hogy a gyerek szaladjon ki menüzni, hanem ha a felnőttek kajája kijön 800 ft-ból, akkor gondolom a gyereké is kijön. A fő kérdésem az volt, hogy miért is nem a szülő fizet, és miért nem annyit, amennyiért lehet is tisztességes kaját csinálni, jó legyen mondjuk 500, mert a gyerekadag kisebb (bár szerintem egy megtermettebb 6-8-dikas fiú többet eszik, mint én). Ja, hogy a gyerek pénzbe kerül ...?

Igényes 2013.05.02. 12:06:48

Egyébként én az étterem helyében sem örülnék, ha napi szinten ott randalírozna egy kölykökhad. Hamar rámenne a vendégkör. Meg a berendezés, meg az idegeim.

Igényes 2013.05.02. 12:11:24

@vackorazelsőbében: Általában az ilyen 800 forintos menükön nincs sok haszon, éppenhogycsak fedezi a működési költséget. :) Én a menzát kidobott pénznek érzem, tehát szerintem döbbenetesen sok a havi 60 gyerekenként. 15 még elmegy, de az is távol van azoktól a realitásoktól, amit ma egy szülő ki tud fizetni. (számolj olyan havi 100, legfeljebb 150 ezerrel, kb. ez az átlag megélhetési keret 3 emberre, ebből kell kaját, ruhát, cipőt, játékot venni, szórakozni, nyaralni, stb.)

Erre lehet mondani, hogy gondolkodtak volna gyerekcsinálás előtt, de ez a helyzeten nem sokat segít.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2013.05.02. 12:15:00

@polly graph: Nálunk is előfordul, hogy hétvégén vagy szabadnapon az egész család elmegy szemetet enni. Egy hónapban egyszer-kétszer egészséges emésztőrendszerrel ki lehet bírni, jól szórakozunk, együtt van a család. Akármilyen jó működik a munkamegosztás (férjem baromi jól főz, nyugodtan rá lehet bízni a konyhát, ha épp más dolgom van, csak aztán győzzek utána összetakarítani (: ), hétvégére négy személyre megfőzni egy nagyobb ebédet azért csak azt jelenti, hogy valaki (aki esetleg amúgy egész héten melózott, főzött, stb.) a tűzhelynél görnyed másfél órát, míg a többiek pihennek.

Igényes 2013.05.02. 12:18:34

@polly graph: "Nem csak a menzára kellene mutogatni, a szülőknek a maguk háza táján is körül kellene nézni."

És esetleg neked is.

vackorazelsőbében 2013.05.02. 12:19:12

@Igényes: a kérdés akkor az, kinek kellene fizetni a különbözetet? Állambácsinak (aki ugye a jóságos télapóbácsi és szórja a pénzt a zsákjából)? Ha a konyhai (általában minimálbéren foglalkoztatott) dolgozók fizetését és bérköltségeit, a minőségi élelmiszerek árait (nem arós) stb veszed, szerintem nem irreális az a 800 ft. Erre szoktam mondani, hogy MO-on nem az árak irreálisan magasak, hanem a fizetésünk irreálisan alacsony :(

Igényes 2013.05.02. 12:22:54

@vackorazelsőbében: Szerintem senkinek nem kellene fizetni, ezt az egész menzázást meg úgy kéne elfelejteni, ahogy kitalálták. A gyereknek otthon kell enni adni.
Ezzel csak annyi a gond, hogy a valóban szegény családok gyerekei akkor semmit sem ennének. Az meg állítólag embertelen felvetés, hogy nem kéne hagyni olyan családoknak gyereket nevelni (meg pláne tömegével csinálni), ahol még enni sem tudnak nekik adni, szóval nem szoktam hangsúlyozni.

bpbp78 2013.05.02. 12:30:39

@polly graph: biztosan van olyan szülő is, aki megérne egy misét, de nem szabad általánosítani. Én ugyan hét közben nem főzök minden nap, de hétvégén mindig friss étel van az asztalon.

A gyermekem pedig heti rendszerességgel hasfájással jön haza az óvodából...ha otthon vagyunk betegség miatt, akkor érdekes, hogy nincs ilyen gond, ha oviba jár harmadik napra tuti hasfájásra panaszkodik...

Szerintem ez egyáltalán nincs rendben...az hogy az ízlések különböznek az ellen nem lehet tenni, de ha rossz minőségű az étel, azt nehogy már el kelljen viselni...és a jelenlegi "szabályozatlanságban" azt tesznek a gyerekeink elé, amit nem szégyellnek...

KopaszMercis 2013.05.02. 12:32:29

Kivancsi vagyok hogy a posztolo otthon mivel mergezi a gyerekeit....

bpbp78 2013.05.02. 12:37:54

@vackorazelsőbében: a szülő is fizet. Amennyit mondanak neki...a rendszer mégis olyan olyan, hogy sok helyen beszáll az önkormányzat is. Nálunk majd' 400 Ft a napi díj...
Én pl fizetnék többet is, csak az egyáltalán nem garancia arra jelenleg, hogy az étel is jobb lesz.

Aki a mi kerületünkben szállít jelenleg, az legnyereségesebb egyik élelmező cég...úgyhogy azért annyira ne sajnáld már őket...

Nem a nyereségükkel van gondom, hanem eléggé visszásnak tartom, hogy abból van nyeresége, amit "elcsal", oh bocsánat megspórol a gyerekeinken...

pl: a pörköltet liszttel sűrítik, mert nincs benne se hús, se hagyma megfelelő mennyiségben... gyümölcslé, bár az ajánlás szerint nem lehetne, csak 12%-os...

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2013.05.02. 12:39:08

A szülők nagy része nem teheti meg, hogy többet fizessen, a kvóta meg kb. erre elég, persze talán lehetne jobban is csinálni de nem vagyok szakember, nem látom át a dolgot.Azt viszont tudom, hogy sok helyen sajnos, a felelőtlen szülői magatartás miatt kb. a menzai kaja az egyetlen étel forrása sok gyereknek, főleg ha lecseng a fizetés és szociális juttatások ideje, ez kb. a hónap első másfél hete, addig megy a chips-kóla-energiaital kombó.

Igényes 2013.05.02. 12:40:53

@bpbp78: Az a gyerek óvodát utálja, nem a kaját. Nekem is mindig fájt a hasam, nem tudták, hogy miért. 15 évbe telt rájönni, mi az a "hasfájás". :D

polly graph 2013.05.02. 12:58:10

@Igényes: Ja, mert minden szavam hazugság, igaz?

Pláza ételudvar hétvégén nincs tele családokkal, DM-ben nem vásárolnak gyűszűnyi babakaját shoppingoló anyucik, gyedes mamák nem rendelnek gasztrojált.

Tudom, hogy egyszerűbb állandóan rinyálni, nem is vártam, hogy népszerű leszek a véleményemmel.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 12:58:42

A kommunizmusban ez úgy volt, hogy az iskolai étkezés ára attól függött, hogy milyen a szülő anyagi helyzete. Nálunk - Budapest, V. ker. - a 70-es években a legszegényebb gyerekek heti 10 Ft-ot fizettek, a leggazdagabbak meg heti 100 Ft-ot. Ezért járt tízóra, ebéd és uzsonna.

Na most, a kommunizmus abszurditása itt is mutatkozott. Mondanom sem kell, hogy ezért az ellátásért a napi 2 Ft akkor is nevetséges ár volt. A napi 20 Ft viszont sok volt érte. Így ki ia alakult lassan a racionális hozzáállás: az összes gazdag szülő abbahagyta a pénzfizetést, egyszerűen lemondott gyereke iskolai étkezéséről. Pl. én is gazdag gyerek voltam, s csak első osztályban fizették a szüleim a heti 100 Ft-ot. Második és negyedik között apám eljött értem minden délben és elvitt ebédelni egy közeli büfébe, ahol jellemzően 10-12 Ft-ért ehető, rendes ételt ehettem szemben az iskolai szarral. Aztán ötödiktől már eleve nem voltam napközis, minden nap elmentem a nagymamámhoz ebédelni.

Szóval a gazdagoknak a rendszerből való kilépése miatt az átlagpénz lecsökkent a fenntarthatatlan szintre. Ráadásul az étel felét eleve ellopták a konyhai dolgozók. Így aztán az iskolai étel a rossz és a nagyon rossz között váltakozott.

Jellemző ebédek: finomfőzelék, mócsing meggybefőttel, krumplifőzelék. Rendes étel csak Húsvét előtt volt, különösen Nagypénteken, ekkor ideológiai okokból rántotthús volt, ugyanis így akart az iskola küzdeni a elmaradott vallási babonákkal, hátha valamelyik gyerek hisz Istenben. A jellemző uzsonna meg féig száraz kenyér volt a legszarabb májkrémmel.

braue 2013.05.02. 13:06:40

És otthon mivel eteted? Főzöl egyáltalán? Vagy mindent mástól várnál?

polly graph 2013.05.02. 13:12:15

Nekem is úgy tűnik, hogy rengeteg ember mástól vár mindent, aztán panaszkodik, hogy sehogy se jó.

középcsatár 2013.05.02. 13:22:43

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ez – a nagypénteki rántott húst leszámítva – ma is pontosan így megy az iskolai menzákon.

Nigro notanda lapillo 2013.05.02. 13:38:26

@bpbp78: nem csodàlkozom.Néhàny hete én mentem a keresztlànyomért az óvódàba,akkor jàrtam ott először.A szülők fizetnek az ebédért+havonta egyszer visznek be gyümölcsöt,salàtàt, gyümölcslét(wc-papírt, zsebkendôt, A4-es papírt egyebet is...)az óvóda zsúfolt, lelakott és mocskos, a gyerekek a csoportszoba kb.6 nm-es előterében étkeznek, egy 9 személyes macskaasztalnàl, 3 turnusban. 15 perc jut egy turnusnak, a harmadiknak màr hideg a szàllított étel és sokaknak fàj a hasa a siettetés miatt, hiszen utàna aludni kell. Ràadàsul reggel és este az gyereküket hozó/vivő szülôk mind bejönnek ebbe a pici, ablaktalan helyiségbe utcai cipőben, ruhàban, nàthàsan, köhögve. Az aktuàlis gyümölcs is itt tàrolódik. Mindez nem baj ugye, de házi süteményt tilos behozni mert fertőzésforràs lehet. Nevetséges.

benoke77 2013.05.02. 13:47:45

Bőséges reggelit a gyereknek, 1-2 szendó arra az 5 órára amíg suliban van (ennyi időt bőven kibír ennyivel éhezés nélkül a gyerek), otthon meg főzni neki. Könnyű a menzára mutogatni (nem mondom, hogy minden rendben), hogy a gyerek kövér, utálja, zsíros stb., miközben mirelitet, gyors kaját, cukros üdítőt tömünk a fejébe iskolán kívül. Semmi olyan nincs a menza kajában ami egy sima iskolai nap ne lehetne lemozogható. Ha sportol a gyerek akkor meg pláne. Az alapanyagokon persze lehetne javítani, de amíg egy csomó belvárosi szállodában is aro lisztet használnak, addig mit vársz.

braue 2013.05.02. 13:58:47

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Elég ha csak belenézel a főzőcske műsorokba, mit etetnek az angol gyerekekkel, a menzán.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 14:08:30

@benoke77:

Ez nem mindig valósítható meg. Én első osztályban csak naponta egyszer, este ettem. Utáltam az iskolát, reggelente ideges voltam, nem tudtam enni semmit (próbálták a szüleim eleinte, de kihánytam), az iskolában meg nem ettem a rossz étel miatt, így csak iskola után este 7 körül ettem.

benoke77 2013.05.02. 14:35:37

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Mondjuk ez elég speciális helyzet. Mikor éheztél meg nap közben először? Mert én azt láttam, hogy sok gyerek nem szeret reggelizni, de 9 körül már éhes. Ilyenkor jól jön a mamaszendó. Lehet, hogy az is egy jó megoldás lenne, ha a gyerek valahol fel tudná melegíteni az otthonról hozott ételt így kikerülhető a menzakaja.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 14:39:03

@benoke77:

Megszoktam, s eleve ráállt a szervezetem, hogy csak vacsorázom. S nagyon sokat ettem vacsorára, gyakorlatilag bepótoltam az egész napot.

Persze ezzel tönkrement az anyagcserém. Aztán amikor már nem voltam napközis, meghíztam nagyon, úgy, hogy addig a legsoványabb gyerek voltam az osztályban.

Igényes 2013.05.02. 15:40:16

@polly graph: Nem, nem hazugság minden szavad, csak egyrészt mi közöd hozzá, más mit csinál, másrészt meg egyszerűen hülye vagy. Nem sápítozni kell, hanem másképp csinálni, ha neked úgy jó. De semmi esetre sem ettől érezni magad különbnek, mert ez nem is elegáns, meg nem is tényszerű.

Igényes 2013.05.02. 15:41:04

@polly graph: Az hogy apu néha megvakargatja a puncidat, és egyébként egész nap unatkozol, még nem tesz mások életében döntőbíróvá. Na.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.05.02. 16:38:44

@Igényes:

Jó iskolába jártam, s pont apám munkahelyétől 40 méterre.

vackorazelsőbében 2013.05.02. 17:29:22

@bpbp78: levonhatjuk a következtetést: az iskolai menzára sajnos ugyanaz igaz, mint az egész magyar közoktatásra: jobb minél előbb elhagyni a süllyedő hajót, vagy ha lehet, fel sem szállni rá. Ezt sajnos nem mindenki teheti meg ... Én egyébként a legsz.rabb kaját egy élelmiszeripari szakközép menzáján ettem, amikor ott tanítottam. A tanároknak kedvezményes volt, és mindig kérdezgették, miért nem eszem ott, na mondom, ez még ingyen se kellene, hatodosztályú hús, fűrészporszárazságú mákosguba stb.
Nem sajnálom őket, Szombathelyen is egy cég kaparintott meg mindent, úgy tapasztalom, de pont most mondta az egyik anyuka diákom, hogy már egyre több intézmény próbálkozik újra a saját konyhával ...

bpbp78 2013.05.03. 12:42:00

@Igényes: a gyerek nem az óvodát utálja, hanem a kaját. Szívből ajánlom neked, hogy étkezz közintézményben, ahová viszik az ételt. Lehetőleg attól a szállítótól, aki a mi kerületünkben is szállít.

Az nem óvoda utálat, hogy délután sikítva, görnyedve fekszik a gyerekem a kanapén és zokog, hogy fáj a hasa.

bpbp78 2013.05.03. 12:43:48

@vackorazelsőbében: így van. A gond csak annyi, hogy a 4 éves óvodásnak hogy csomagoljak az oviba? Mert egy kisiskolásnak már csak-csak megoldod otthonról, bár a melegítés gondolom az iskolában sem olyan egyszerűen kivitelezhető egyesével több száz gyereknél...

zellerlevél 2013.05.11. 17:45:14

Ez a kérdés nem annyira egyszerű.
Egyelőre az OÉTI nem képes olyan elvek megfogalmazására, ami a közétkeztetésre egy az egyben ráhúzható lenne.

Pl. közétkeztetés az óvoda is, és a szociális otthon is. Az óvodából hazamegy a gyerek, és azt eszik, amit akar, vagy amit adnak neki. Az idősek otthonában azt eszik, ami van, minden nap, minden étkezésre. Ők nem kaphatnak januártól kávét, töpörtyűkrémet, tejfölös kenyeret, viszont háromszor kell nekik májat adni 10 napon belül (egyszerűen nem értem az okát). Utálják a teljes kiőrlésű kenyeret (naponta kell nekik egyszer adni), a csontszáraz húsokat, és az ízérzékelőik már nem régiek, csak az édes és sós ízeket érzik, amit most tűzzel vassal üldöznek. Köszönik, nem kérnek napi egyszer nyers zöldséget (nem tudják elrágni, és nincs, aki reszelt sárgarépát készítsen egy többszáz fős otthonban), sokszor még gyümölcsöt sem. De ők nem kódorghatnak be otthon a kamrába, hogy belemarkoljanak a mogyoróba, törjenek egy kocka csokit, nem mehetnek ki a kertbe, hogy szedjenek egy marék ribizlit, nem mehetnek haza, mint a kórházból a beteg 4 nap után, vagy mint a közoktatásból a gyerek délután... Nekik nics joguk azt enni, amit szeretnek, csak azért, mert bekerültek egy intézménybe?

A jövőben diétás étkezést csak akkor készíthet egy közintézmény, ha rendelkezik minden műszakban diétás szakáccsal, vagy dietetikus felügyeli a főzést. Vagyis ha anyuka bemegy a suliba oviba, szól, hogy a gyereknek már ötödször van hasmenése a a tejtől, akkor vagy eteti a gyerekével továbbra is a tejes ételeket az iskolában, vagy kiveszi a menzáról; vagy megy, és terheléses vizsgálatot végeztet a gyerekén, ha kell, ha nem, mert papír kell az allergiáról. Ezután a papírnak nagyon örvedezve az iskola konyhája dönthet: mivel már nem csinálhatja meg, hogy a főzelékből a habarás előtt kivesz egy adagot a Pistikének, ne menjem már állandóan a hsa, ezért vagy rendel valahonnan diétás ételt (ez vagy megérkezik időben, vagy nem; vagy ehető lesz, vagy nem; vagy tejmentes lesz végül, vagy nem), vagy elküldi az összes szakácsot diétás szakács képzésre. Ki fogja ezeket fizetni? Az OÉTI?

Arról nem is beszélve, hogy mi lesz a felnőttekkel? A magyar lakosság jelentős részének problémát okoz a tej. De kemény előírás van, hányszori étkezésnél hány adag tejet kell adni. Mi van azokkal, akik valamilyen reformétkezést kérnének a gyereküknek? (Nincs orvosi igazolás, csak ők nem esznek húst, vagy cukrot, nem fogyasztanak belsőségeket, vagy éppen lisztet.) Erre a rendelet szerint nem lesz lehetőség, pedig jócskán vannak olyan - valóban főleg nem állami - intézmények, ahol speciális igényeket is kielégítettek eddig.

A következő kérdés a gazdasági. Hiába mondja bárki, hogy ez nem anyagi kérdés, számításaim szerint 30-50%-os nyersanyagáremelésre lesz szükség. A közintézmények éthordósai egyetlen hét alatt elmennek máshová, oda, ahol nem lesz kötelező betartani a rendeletet (kifőzde, kínai étterem, akármi). A gyerekek egy részét azonnal kiveszik a menzáról, mert előfordulhat, hogy a közeli gyorsétteremben, vagy a kínaiban olcsóbban kap enni, és ott még válogathat is. Az idősek otthonaiban tovább emelik a térítési díjat, és egyre több idős fogja pedzegetni, hogy talán nem is kéne neki étkezést kérnie, majd főz ő magának. (Abszurd helyzetben éhenhalhat a szocális háló legközepén, mert nem kér étkezést, és ő maga nem tud főzni, bevásárolni!) A konyhák bevételei meredeken csökkenni fognak, embereket kell elbocsátani. A diétás étkezést jó messziről fogják majd hurcolászni, onnan, ahol van fedezet a diplomás dietetikusra, vagy továbbképzére, plusz eszközbeszerzésre, így nem lesz mód rugalmasan kezelni az igényeket (ahogy elnézem a körben maradnak a kórházak, és senki más). Ezért tovább csökken a konyhák bevétele.

Sorolhatnám, jópár hasonló ellentmondás feszül a rendelettervezetben.

Olvasgatva a rendelettervezetet, egy dolog biztos: az, aki írta, soha életében nem lakott idősotthonban, soha nem látott élő gyereket (akik otthon nagy számban - tapasztalatom szerint elmondható: többségükben - sokkal-sokkal egyoldalúbban, egészségtelenebbül táplálkoznak, mint a közétkeztetésben). Nincs tisztában az orvostudomány és táplálkozástudomány legújabb kutatásaival, eredményeivel.
(Ha nem így lenne, akkor nem írna pl. ilyen gyakoriságú, mennyiségű finomított szénhidrátot.)

zellerlevél 2013.05.11. 17:50:46

@vackorazelsőbében:

Szerintem is így van. Kiegészíteném egy valamivel: ez az egész azokat fogja súlytani, akik eddig megpróbáltak helyben főzni, kézimunkaigényes ételeket, és törekedtek a lehető legtöbbet megtenni azért, hogy ne az étkeztetési lehetőséget biztosíták, hanem az egészséges étkezést.
(Egy intézményvezető mondta nekem pár éve: neki nem az a dolga, hogy az iskolásokat jóllakassa, hanem az, hogy biztosítsa az étkezési lehetőséget! Mindent elmond a cinikus megjegyzés a helyzetről.)

A nyírségi iskola 120 forintos ebédnyersanyagnormájából ezután is köménymagleves és darástészta lesz, bírságot úgysem fognak tudni fizetni, amelyik intézményből meg kinézik majd, hogy ki tudja fizetni a büntetést, annak folyton a nyakában fognak lihegni.
{AnyaMama}
süti beállítások módosítása